måndag 26 oktober 2020

Silvergruvan i Ronneby Brunnspark

 Sedan 2003 har vi bott i Ronneby. Vi har regelbundet rört oss i Brunnsparken, och sedan 2011 då vi drog oss tillbaka från arbetslivet, har vi flera gånger i veckan vandrat i området. Igår upptäckte vi Barnvagnsleden i den Södra Brunnsparken, som börjar vid Brunnsbadet, 3,5 km. Här har vi aldrig varit.

Alldeles vid början, i Silverberget vid fotbollsplanen ligger gruvingången.

Idag tog jag cykel och kamera för att avkonterfeja denna magnifika öppning i berget. Jag bifogar den informationsskylt som är uppsatt.



Lägg märke till min cykel för att få en aning om storleken.



Gruvhålet är vattenfyllt.


1618 fanns här massor av folk som släpade fram ved, som eldade, som släpade vatten för att  chockavkyla berget så att det sprack. Några släpade förstås bort redan bruten sten. Och så kommer danske kungen för att inspektera!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Ronneby, Blekinge, Sweden
Samhällsintresserad, pensionerad gammal telegrafist som inte håller med om att det var bättre förr. Webbredaktör i SPF Seniorernas Blekingedistrikt och lokalförening i Ronneby. Brinner för att minska antalet nätavvisande ensamma äldre.