fredag 25 september 2020

Torghandelsfredag

 Vi bor på stenkasts avstånd från torget i Ronneby, men sov djupt på natten 31 augusti då centrum drabbades av egna och från Malmö tillresta ligister. Upprinnelsen tycks ha varit koranbränning och fläskläggning i såväl Malmö som Kallinge. 

Att på gentlemannamaner promenera i staden har aldrig varit min cup of tea, men nu har jag tre fredagar i rad sett torget vara smockat med folk och aktivitet, så jag beväpnade mig med kamera, hatt och nyfikenhet.

Av bilderna framgår att torget var fullt av människor som minglade, värmde sig i solen och då och då sneglade upp mot Munkatrappan och Heliga Kors kyrka där den alltsedan 1100-talet tittat ut över torget. En idyll. 

Uppe vid Kungsgatan lyste fortfarande klisterremsorna på de spräckta fönstren. 






 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Ronneby, Blekinge, Sweden
Samhällsintresserad, pensionerad gammal telegrafist som inte håller med om att det var bättre förr. Webbredaktör i SPF Seniorernas Blekingedistrikt och lokalförening i Ronneby. Brinner för att minska antalet nätavvisande ensamma äldre.