torsdag 29 mars 2018

Vind och kyla gjorde stalaktiter.

Nere vid färjeläget till Karön i väntan på sommaren.
Hård kyla i kombination med en långvarig nordostlig vind har skätt upp vatten som frusit fast på bommar och bryggor. Bryggan lutar betänkligt eftersom isen endast finns på lovartsidan.

Till bryggan på andra sidan sundet - Karön - ankom vi tillsammans med en eskader från Jämjö båtklubb 1979. Nybliven seglare som jag var fick jag en viktig lärdom. Ankarlinan var inte fastgjord i båten och eftersom jag lagt ankaret aningen för långt från bryggan gled linan lätt och ledigt ut genom min hand och jag hade endast ett litet reservankare.
Hjälpsamma ungdomar dök, sökte och fann linan på 2 m djup - och jag har aldrig gjort om just den fadäsen. (Man får skämmas, det är det värsta.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Ronneby, Blekinge, Sweden
Samhällsintresserad, pensionerad gammal telegrafist som inte håller med om att det var bättre förr. Webbredaktör i SPF Seniorernas Blekingedistrikt och lokalförening i Ronneby. Brinner för att minska antalet nätavvisande ensamma äldre.